ضرورت اصلاح و ایجاد تحول در نظام اداری به عنوان ابزار تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی، از مواردی است که پس از انقلاب اسلامی مورد توجه دولت ها بوده و با تاکید مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در قالب سیاستهای کلی نظام اداری از جانب معظم له ابلاغ گردیده است.

منظور از تحول اداری تقویت توانمندی‌های نظام اداری در جهت ایفای کارآمد وظایف و نقش فعلی سازمان و به عبارتی انطباق نقش‌ها، توانمندی‌ها و قابلیت‌های نظام اداری است که برای توسعه ضروری می‌باشد. در مجموع تحول اداری فرآیندهایی همچون مشارکت عمومی کارکنان، اصلاح ساختارهای اداری، توانمندسازی کارکنان و مدیران، پاسخگویی در مقابل شهروندان، نظارت بر نظام اداری و توسعه شیوه‌های اطلاعاتی و ... را دنبال می‌کند.

گروه تحول اداری به عنوان یک واحد مستقل در مدیریت توسعه سازمان و تحول اداری به منظور رفع مشکلات اساسی نظام اداری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در حوزه‌های سازماندهی، مدیریت، منابع انسانی، فناوری و فرایندهای انجام کار و قوانین و مقررات ایجاد گردیده است.